Konsthatet breder ut sig ännu mer

Av Johan Lundberg 2010-03-11 kl. 09:22

Värst vad det blev angeläget att diskutera den immanenta kvaliteten i konstverk, helt plötsligt. När jag försökte föra upp denna fråga på dagordningen ifråga om Anna Odells konst, så orerade en enad kritikerkår om "konsthat". Att ifrågasätta värdet av ett konstverk som vidareförmedlade stereotypa föreställningar om sinnessjukdom och friskhet, var alltså ett uttryck för "konsthat". Under lång tid har jag med Lars Vilks stött och blött frågan om konstbedömning ska bygga på uppfattningen om att det finns ett immanent värde i konstverket. I den mån som etablerade kulturskribenter har lagt sig i den diskussuionen så har det knappast varit för att ge något stöd för min åsikt i frågan (nämligen att bedömning av konst bör bygga på idén om immanenta, estetiska värden).

I det fall som nu är på tapeten, så är dock den estetiska aspekten - vilket påpekas föredömligt på DN:s ledarsida idag - fullkomligt oväsentlig. Men lustigt nog är det just i det fallet som kulturredaktörer finner det angeläget att dryfta det estetiska värdet. Ett viktigt klargörande bör dock göras: Vilks verk skapades i detta fall inte för att provocera muslimer. Tvärtom skapades det för att testa konstvärldens gränser. Och i det fallet var det ett verk som faktiskt meddelade något väsentligt och intressant om hur konstvärlden förhåller sig till provokationer. Detta till skillnad från exempelvis Anna Odells verk, som inte meddelade något som helst nytt om någonting.

Sedan måste någonting sägas om Stefan Eklunds påstående i SvD om att Vilks är i full färd med att "bygga sitt varumärke". Det är i sanningens namn ett rätt osmakligt påpekande, att göra om en person som gör sitt bästa för att hantera en tillvaro under dödshot. Vilks stoiska sätt att möta det faktum att mordplaner smids på olika håll i världen är enligt min uppfattning heltigenom beundransvärt. Det är som att alla proportioner har försvunnit, när man visar förståelse för upprördhet över anblicken av en teckning, medan man raljerar över hur en person reagerar på ett i högsta grad konkret mordhot.

Eklund efterfrågar nyanserade framställningar av problem i den muslimska världen. Vilket för det första är att betrakta Vilks verk från fel perspektiv, då verkets syfte inte var att diskutera islam utan konstvärlden. Och det är därtill en märklig synpunkt från en person som för inte så länge sedan  intervjuade Lena Sundström, och där inte framställde ett enda krav om nyansering i diskussionen om en bok som bland annat för fram åsikten att hotet från muslimer är att likna vid hotet om bakterier i lösgodis på Ica.

Jag måste säga att om fler människor skulle reagera och uppföra sig som Lars Vilks så skulle man kunna vara betydligt mer optimistisk om världens framtid.

Tags:

Lite sifferexcersis...

Av Johan Lundberg 2010-03-10 kl. 13:59

Igår meddelades att president Jacob Zuma har beställt en miljard kondomer inför fotbolls-VM i Sydafrika. Fotbolls-VM pågår om jag har förstått saken rätt i exakt en månad, och beräknas locka 500 000 besökare till Sydafrika. Ponera att de beställda kondomerna fördelas rättvist till dessa besökare. Det innebär om att varje besökare kommer att utrustas med 2000 kondomer. Om varje besökare stannar i snitt två veckor kommer detta att innebära att de har möjlighet att förbruka 134 kondomer om dagen. Ponera sedan att besökarna sover i snitt åtta timmar per natt samt ser på fotboll i snitt två timmar om dagen. Då återstår 14 timmar, som kan ägnas åt valfria sexuella aktiviteter. Detta innebär att varje besökare kommer att ha tillgång till cirka tio kondomer per timmen, vilket i sin tur innebär att varje besökare har möjlighet att initiera ett byte av kondom var sjätte minut under sin vistelse i Sydafrika.

Det man undrar är naturligtvis: utgår detta från någon sorts internationell måttstock för festiviteter? Om jag i helgen har bjudit femton gäster på middag så bör jag rimligtvis inhandla 600 kondomer för att så att säga gardera mig inför alla eventualiteter? Vad säger egentligen Magdalena Ribbing i frågan?

Tags:

Aftonbladet och nyhetsvärderingen

Av Johan Lundberg 2010-03-10 kl. 11:52

Nils Forsberg skriver bra på Expressen Kultur om hoten mot Lars Vilks. Och glädjande nog har Sydsvenskan, Expressen och DN bestämt sig för att publicera Vilks teckning av Muhammed som rondellhund. Det berättar Dagens media, som också meddelar att Aftonbladet har bestämt sig för att inte publicera bilden.

”Bilden har i sig inget nyhetsvärde i dag. Den hade det 2007. Då publicerade Aftonbladet bilden på kultursidorna i samband med en kritisk artikel om Vilks fälla av Jan Guillou”, skriver chefredaktören Jan Helin i sin blogg.

Efter att ha tagit de av de senaste dagarnas storstilade grävarbeten rörande pseudokändisparet Leila Bagges och Niklas Wahlgrens bröllop, är det verkligen underbart att höra Helin prata om vikten av nyhetsvärdering.

Tags:

Lite mer om Vilks och islamismen

Av Johan Lundberg 2010-03-10 kl. 08:22

Det är bra att svenska opinionsbildare så här långt har varit tydligare i sitt stöd till Lars Vilks än vad de var i relaton till de danska Mohammed-karikatyrerna. I morgon-tv kunde man i morse höra flera debattörer som ville poängtera att man int... [Mer]

Tags:

Om konservatism och liberalism i P1

Av Johan Lundberg 2010-03-09 kl. 16:26

Och här en länk till dagens Nya Vågen, där jag diskuterar liberalism och konservatism med Isobel Hadley-Kamptz och Johan Norberg. I övrigt rymmer programmet en märklig panegyrik över Andres Lokkos samlade artiklar, vilket mycket tydligt illustrerar varför kon... [Mer]

Tags:

Attentatsplanerna mot Vilks

Av Johan Lundberg 2010-03-09 kl. 16:15

Sju personer som har planerat att mörda Lars Vilks har gripits på Irland, meddelas det idag. Det ska bli intressant att se i vilken mån som svenska kuiturskribenter kommer att företa några aktioner för att protestera mot de hot mot yttrandefriheten som dylika attenta... [Mer]

Tags:

Sista ordet sagt i debatten om tänkande höger?

Av Johan Lundberg 2010-03-07 kl. 11:21

P J Anders Linder citerar på sin blogg Christopher Azrounis ord i en artikel i Jyllands-Posten: "Utan ett konservativt fundament är den liberala politiska ordningen svag. Och utan politisk liberalism blir den konservativa kulturella ordningen – familj, civilsamhäll... [Mer]

Tags:

Den osmakliga anpassligheten

Av Johan Lundberg 2010-03-05 kl. 11:16

För att knyta an till den diskussion som i kommentatorsfälten nedan initierats av vår vän Flugan, så finns ett par iakttagelser att göra. Visst är det ett stort problem med den nuvarande mediesituationen, att den mer utgår från mer eller mindre osma... [Mer]

Tags:

Varför detta internationella intresse för "det ointressanta"?

Av Johan Lundberg 2010-03-04 kl. 22:29

Det finns anledning till ett par reflektioner med anledning av Johan Norbergs artikel i dagens SvD i debatten om bristen på en svenska, intellektuella högerdebatörer. Först något om Norbergs kritik av Wallrups tes att den svenska debatten inte kan mäta si... [Mer]

Tags:

Kampanjjournalistik följd av neddragningar

Av Johan Lundberg 2010-03-03 kl. 23:44

Värst vilket liv det blev när Per Landin menade att Lena Sundström är väl skickad att undersöka rasism på grund av hennes bakgrund som adopterad från Korea. Det är inte utan att man kan beskriva det som en kampanj mot Landin, när anmälningar g... [Mer]

Tags:

Några länkar

Av Johan Lundberg 2010-03-03 kl. 00:35

Att sammanfatta dagens länkar om Axess låter sig inte helt lätt göras. Debatten om konservatism och en tänkande höger har genererat inlägg lite överallt, exempelvis på DN:s ledarsida där Henrik Berggren instämmer i Lars Linders ord om att ko... [Mer]

Tags:

Det tar sig

Av Johan Lundberg 2010-03-02 kl. 00:43

Från att debatten om den tänkande högern inledningsvis byggdes upp kring en rad avsiktliga missförstånd och pajkastningsargument, har den nu tagit sig väsentligt. Göran Hägglunds inlägg idag är skrivet i samma anda som P J Anders Linders igå... [Mer]

Tags:

Lite mer om upplyst konservatism

Av Johan Lundberg 2010-02-28 kl. 21:41

P J Anders Linder fortsätter på ledarplats i dagens SvD att diskutera den intellektuella högern. Flera av hans synpunkter har tidigare kommenterats här på bloggen, i samband med att han dryftat dem i blogginlägg. Jag skulle därför vilja ägna... [Mer]

Tags:

Vem skyddar vem?

Av Johan Lundberg 2010-02-25 kl. 12:52

De storsäljande svenska deckarförfattare som omfattar ett vänsterperspektiv brukar som bekant arbeta med den dramaturgiskt tacksamma klichén att alla allvarliga brott på ett eller annat sätt har initierats av människor i samhällets topp, dä... [Mer]

Tags:

Om att sända ut signaler

Av Johan Lundberg 2010-02-24 kl. 23:33

Vår vän, den alltid lika kräsne finsmakaren Torsten Kälvemark, skribent på Aftonbladet och idog kritiker av Axess utländska skribenter, har lustigt nog bara lovord till övers för Lena Sundström. Medan Christopher Hitchens och Roger Scru... [Mer]

Tags:

Lite mediefunderingar

Av Johan Lundberg 2010-02-24 kl. 14:05

Av någon outgrundlig anledning har Lena Sundström nominerats till årets Guldspade i bokklassen. Det märkliga är givetvis att en bok som på ett närmast demonstrativt sätt signalerar ointresse för research om de fenomen som behandlas, nomineras till et... [Mer]

Tags:

Upplysningens och konservatismens dialektik

Av Johan Lundberg 2010-02-23 kl. 23:18

Ett tredje intressant inlägg idag om den tänkande högern svarade PJ Anders Linder för - på SvD:s ledarblogg. PJ gör en rad distintioner med anledning av mitt blogginlägg tidigare idag och jag skall inte trötta den idag redan rätt tungt belastade l... [Mer]

Tags:

Nyliberaler och felande länkar

Av Johan Lundberg 2010-02-23 kl. 21:53

Debatten om en tänkande höger har verkligen kommit igång, och lustigt nog är det återigen på nätet som (hittills i alla fall) de mest sansade och renhåriga inläggen publicerats. Mattias Svensson angriper på Neo-bloggen problemet från neo... [Mer]

Tags:

Professor utan intresse för intellektuellt meningsutbyte

Av Johan Lundberg 2010-02-23 kl. 21:22

Lena Sundströms bok Världens lyckligaste folk recenserade jag här. Per Landin tar i dagens DN (ej på nätet) upp tråden och diskuterar på ett lågmält sätt hur det kommit sig att boken ifråga, trots sina uppenbara brister, blivit nomin... [Mer]

Tags:

Upplysningstiden som (konservativt) ideal?

Av Johan Lundberg 2010-02-23 kl. 13:56

Lennart Berntson skriver klockrent i dagens SvD - i debatten om en tänkande höger. Hans tes är att många av gamla tiders konservativa högerståndpunkter idag omfattas av den nya vänstern: man är skeptisk till upplysningsidealen på ungefä... [Mer]

Tags:

Fast i nutidens ideologiska klister

Av Johan Lundberg 2010-02-23 kl. 12:12

Axess redaktör Therese Bohman skriver mycket bra i dagens Expressen om en märklig teckningsutställning som just nu pågår på Nationalmuseum. Utställningen utgör  en perfekt illustration till det förakt för tiden som kännetecknar så... [Mer]

Tags:

Konservatism, liberalism och upplysning

Av Johan Lundberg 2010-02-22 kl. 00:23

Jag skrev i den förra posten att en liberalkonservativ ståndpunkt har framtiden för sig. Det baseras på uppfattningen av att ungefär följande problemkomplex kommer att växa sig starka i framtiden: 1. Traditionalism-globalisering. Ingenting ser ut at... [Mer]

Tags:

Den tänkande högerns dilemman

Av Johan Lundberg 2010-02-21 kl. 20:20

Dick Erixon skriver bra på sin blogg om den pågående debatten om en tänkande höger. Jag håller helt med honom om att debatten på den icke-socialistiska sidan är svag. Och att där finns tendenser till en tilltagande gettoisering och sekterism som ri... [Mer]

Tags:

De totalitära regimernas apologeter

Av Johan Lundberg 2010-02-20 kl. 21:46

Stefan Eklund, SvD:s kulturchef ägnar i sedvanlig ordning sin lördagskrönika åt ett svenskt mediefenomen, denna gång Andres Lokko. Att just han väljs ut ligger väl förvisso helt i linje med tidningens nuvarande profil, men icke desto mindre kan man inte un... [Mer]

Tags:

En afton på finsmakarkluben

Av Johan Lundberg 2010-02-19 kl. 10:09

Jag ser att Magnus Eriksson får medhåll av den alltid lika debattlystne Aftonbladetskribenten Torsten Kälvemark, som aldrig tycks ledsna över att påpeka vilka miserabla skribenter som Axess använder sig av. Häromveckan raljerade han över mina ord i ledare... [Mer]

Tags:

Att göra aptitliga produkter eller driva frågor?

Av Johan Lundberg 2010-02-18 kl. 11:51

Bonniers gör sig av med 120 tjänster på Dagens Nyheter, meddelades det häromdagen. Samtidigt satsar Bonniers på skvallertidningen S. Enligt chefredaktören Amelia Adamo, ger sig Bonniers därmed "på allvar in i skvallersegmentet, och målet med sa... [Mer]

Tags:

Några ord om Magnus Erikssons "läsförslag"

Av Johan Lundberg 2010-02-18 kl. 10:20

Magnus Eriksson fortsätter idag i SvD debatten om den svenska högerns påstådda brist på intellektuell höjd och stringens. Eriksson närmar sig problemet från ett intressant perspektiv. Det är bara synd att han helt utgår från den vär... [Mer]

Tags:

Lite väl grälsjukt gubbsur ton på DN?

Av Johan Lundberg 2010-02-17 kl. 18:08

Lars Linder bekymrar sig i DN för framtiden för konservatismen (ej på nätet). Den senare har nämligen fastnat i en grälsjukt gubbsur ton, konstaterar den förstnämnda som uppenbarligen även han har fastnat i en grälsjukt gubbsur ton. Och denna... [Mer]

Tags:

Och vart tog kunskapsskolan vägen?

Av Johan Lundberg 2010-02-15 kl. 11:02

För alla oss som hade hoppats att Jan Björklund skulle satsa konsekvent på att vrida den svenska skolan tillbaka till fokusering på traditionella kunskaper, ter det sig förvirrande, när det nu läggs fram en ny läroplan i historia för grundskolan. D&au... [Mer]

Tags:

Är axessofobin ett hot mot demokratin?

Av Johan Lundberg 2010-02-14 kl. 14:08

Vad står egentligen Axess för? Det är en rätt enkel fråga att besvara. Vi vill slå ett slag för en intellektuell kultur som till stor del har försvunnit från svenska tidningars kultur- och opinionssidor. Vi vill slå ett slag för seriö... [Mer]

Tags:

Det avsiktliga missförståndets strategier

Av Johan Lundberg 2010-02-13 kl. 19:46

Mitt svar till Erik Wallrup var publicerat i dagens SvD, men eftersom det inte lagts ut på nätet så publicerar jag här nedan texten ifråga:: Det är glädjande att den tidigare Axessmedarbetaren Erik Wallrup vill slå ett slag för en ”h&oum... [Mer]

Tags:

TV4 låter valet bevakas av vänsterdebattör

Av Johan Lundberg 2010-02-10 kl. 00:43

Med tanke på att Lena Sundström tycks se som stora livsuppgift att på alla upptänkliga sätt förhindra att  vänsterpartiet Sverigedemokraterna ska komma in i riksdagen, skulle man kunna tro att hon tillhör högern. Så döm om min f&o... [Mer]

Tags:

Intellektuell kortslutning?

Av Johan Lundberg 2010-02-08 kl. 11:09

Erik Wallrup menar i dagens SvD att den intellektuella högern karakteriseras av intellektuell kortslutning. Enligt Wallrup bör den konservativa högern ägna sig åt försvar av nationen och livets helighet i stället för att till exempel motarbeta kollektivisti... [Mer]

Tags:

Bin Ladin och klimathotet

Av Johan Lundberg 2010-02-07 kl. 22:58

Man kan tycka att det är dags att dra öronen åt sig när Usama Bin Ladin ger sig in i diskussionen om klimathotet. Liksom vissa svenska debattörer ser han USA som den stora boven i dramat. Men att omvärlden skall hörsamma hans förslag om bojkott av amer... [Mer]

Tags:

Och Kempe kämpar på

Av Johan Lundberg 2010-02-05 kl. 10:32

Jessica Kempes outtröttlighet fascinerar. Idag skriver hon att debatten om figurativ konst "borde" avta. Samtidigt kastar hon in ett nytt vedträ i brasan. Dock handlar det - som vanligt - inte om några kvalitativa nyheter. Snarare torde hennes inlägg kunna använ... [Mer]

Tags:

Behovet av motståndsfickor

Av Johan Lundberg 2010-02-04 kl. 22:08

Debatten om Dr Mosa Sayeds avhandling går vidare, och idag har teologen Joel Halldorf skrivit ett inlägg på SvD:s Brännpunkt, där han vill slå ett slag för åsiktsmässig, kulturell och religiös pluralism. Och jag är beredd att ge honom r&au... [Mer]

Tags:

Feminismens goda män

Av Johan Lundberg 2010-02-04 kl. 10:34

MarieLouise Samulesson skrev mycket bra om kvotering, identitetspolitik och genusmärkning i gårdagens Expressen: "Varför denna besatthet av att kvotera kvinnor till bolagsstyrelser? Om argumentet är att det är dåligt med alltför enkönade milj&oum... [Mer]

Tags:

Detta med att inte kunna skriva

Av Johan Lundberg 2010-02-03 kl. 10:48

Jag har svårt att förstå diskussionen om huruvida Stieg Larsson skrev sina böcker helt själv eller inte. Har man det minsta erfarenhet från redaktörsarbete på tidning, tidskrift och förlag, så vet man att goda stilister huvudsakligen kan delas... [Mer]

Tags:

För dem som tänder på tänder

Av Johan Lundberg 2010-02-02 kl. 19:16

Uppsala har på sistone profilerat sig som den stad som mer än någon annan kan sägas gå i bräschen för svensk identitetspolitik. Först var det förslaget om att genusmärka utbildning och forskning vid universitetet. Därpå... [Mer]

Tags:

Akademisk frihet måste tolerera det avvikande

Av Johan Lundberg 2010-01-31 kl. 13:47

I Uppsala lade som bekant Mosa Sayed i fredags fram en avhandling i rättsvetenskap, där han pläderar för att islamisk arvsrätt bör tillämpas i Sverige. Argumentet för att varje grupp bör ha en egen uppsättning lagar, är att staten inte ka... [Mer]

Tags:

Kirkeby och modernismen

Av Johan Lundberg 2010-01-29 kl. 14:51

Anna Brodow Inzaina skriver bra i dagens SvD om Per Kirkeby-utställningen på Galleri Gunnar Olsson i Stockholm: "Där skulle man kunna stanna och konstatera att Per Kirkeby förhåller sig medvetet till en modernistisk måleritradition genom att bryta mot de... [Mer]

Tags:

Genuspoliser på villovägar

Av Johan Lundberg 2010-01-29 kl. 13:38

Genusteoretikerna har det inte helt lätt nu för tiden. Samtidigt som det kommer avslöjanden om att polisens genusexpert, med smeknamnet Kapten Klänning, inte levt riktigt som han lärt, har radikalfeministerna med stigande förvåning kunnat notera hur deras p... [Mer]

Tags:

Om nutida antisemitism

Av Johan Lundberg 2010-01-27 kl. 10:44

Även om jag inte direkt är först på bollen, vill jag rekommendera Skånskans serie om nutida antisemitism. Här kan man läsa om Jacob som i skolan fått höra att han ska halal-slaktas, och vars mamma har blivit kallad "sionistmördare". Oc... [Mer]

Tags:

Debattörerna som räds debatter

Av Johan Lundberg 2010-01-26 kl. 19:31

Jag får av en bekant reda på att en viss Peter Pellesson, till vardags skribent i Expressen och GP,  har hållit ett föredrag på Timbro, där han utmålat Johan Lundberg som i sin ungdom lierad med obskyra revolutionära vänste... [Mer]

Tags:

Vilken konst står över lagen?

Av Johan Lundberg 2010-01-26 kl. 11:50

Ulrika Stahre menar på Aftonbladets blogg att klotter, graffitti och tags bör ses som "en kritik mot den ideologi som säger att bara vissa människor och företag får ta det offentliga rummet i anspråk". Själv tycker Stahre att NUG:s ne... [Mer]

Tags:

Medhåll i DN

Av Johan Lundberg 2010-01-25 kl. 13:26

Per Landin skriver bra i dagens DN om den kritik mot modernismen som formulerades i senaste numret av Axess och som också var ett bärande inslag i sommarens Figurationer-debatt. Själv kan jag inte undgå att fundera över varför denna debatt bara fortsätter... [Mer]

Tags:

Identitetspolitikens Bermudatriangel

Av Johan Lundberg 2010-01-25 kl. 10:34

Moderaterna pressas allt längre ut mot extremerna. Gertrud Åström, ordförande i Sveriges kvinnolobby, konstaterar i dagens SvD: "Det är intressant. De har accepterat könet som social konstruktion och använder till och med ord som könsmaktsordning och g... [Mer]

Tags:

Djurmålarens dilemma

Av Johan Lundberg 2010-01-23 kl. 21:20

I Frankfurter Allgemeine kan man idag läsa om konstetablissemangets bryderi över att den amerikanske konstnären Walton Ford har sin första stora europeiska utställning på Hamburger Bahnhof i Berlin just nu. Det som provocerar konstetablissemanget är att Fords djur... [Mer]

Tags:

Moderater utan kompasser

Av Johan Lundberg 2010-01-21 kl. 19:44

Hur man kan vara moderat och samtidigt förespråka den sorts åtgärder som ligger i förlängningen av genusteorin är mig en stor gåta. Svaret brukar vara något i stil med att man till exempel kan vara för kvoteringar av olika slag, därf&... [Mer]

Tags:

Steget in i fiktionen

Av Johan Lundberg 2010-01-20 kl. 14:28

2010 år tycks vara året då Sti(e)g Larsson-debatterna tog fart på riktigt allvar. Liksom undertecknad kommer Sti(e)g Larsson från Umeå, vilket kanske även det är en hjälp på vägen för den som vill skapa debatt. Själv komm... [Mer]

Tags:

...

Senaste kommentarer

Comment RSS
...
...

Axess-bloggen

Axess-bloggen utgör ett komplement till Axess Magasin - med fokus på snabb förmedling av nyheter, tankar, tips och åsikter om tendenser i kultur- och samhällslivet. Axess-bloggen är inget mindre än den ultimata kultursidan i virtuell form. Här finns utblickar mot intellektuella trender och forskningsrön, här finns provokativa röster och här finns texter om bra och engagerande kultur i nutiden såväl som i det förflutna.
...