Bortom banal samhällskritik

Under den moderna erans längsta belägring, den som Sarajevo utsattes för mellan 1992 och 1996, var det få utländska musiker som vågade sig in i staden. Men den 20 och 21 november 1995 spelade det slovenska bandet Laibach i Sarajevo. Spelningarna var gratis och betitlades ”NSK State”, en förkortning för Neue Slowenische Kunst, det kollektiv som Laibach utgjorde den musikaliska grenen av. Under sina två spelningar i den bosniska huvudstaden spelade Laibach bland annat förvrängda technoversioner av serbiska nationalistvisor och hymner. Bandet var redan då känt för att spela iförda uniformer tillsammans med kontroversiella symboler på scenen. Efter spelningarna utropade bandet en autonom stat mitt i det belägrade Sarajevo och kring ett hastigt uppställt bord skapades NSK-ambassaden, där drygt trehundra pass delades ut till besökare.

Konstnären Charles Krafft,...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Adam Cwejman

Adam Cwejman är politisk redaktör i Göteborgs-Posten.

Läs vidare