Jakten på ett ärligare uttryck

En kväll i september 1848 hade en grupp unga män samlats hemma hos John Everett Millas (eller rättare sagt hemma hos hans föräldrar - Millais var nitton år och hade inte hunnit flytta hemifrån ännu). De övriga närvarande var William Holman Hunt och Dante Gabriel Rossetti, Millais studiekamrater från Royal Academy of Art. Tillsammans bläddrade de i en bok om fresker från den tidiga Italienska renässansen. Något med bokens bilder tedde sig oerhört lockande för de tre unga konststudenterna: en renhet i linjerna, en enkelhet som befann sig långt från samtidens konst. Tillsammans med minnena av vad de tidigare sett från denna epok - vid en utställning med tidig renässanskonst som visats i London föregående vår - stod nu saken plötsligt klar: Detta var vad de ville ägna sig åt. Kanske var det till och med framtiden.

Den kväl...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera

Läs vidare