En pedagogik som måste ta slut

Trots den dystra lägesbeskrivningen har Schleicher påtalat att Sverige har förutsättningar andra bara kan drömma om för att vända utvecklingen. Vi har resurserna, viljan och förmågan. Men de som inte lär av historien är dömda att upprepa den, vilket gör temadelen om skolan i Axess nr 8 till obligatorisk läsning för alla som vill förstå hur vi hamnat där vi är idag.

Gabriel Heller Sahlgren skriver hur den progressiva pedagogiken tagit plats i de svenska klassrummen. Tanken var att elevernas glädje för inlärningen skulle öka genom att minimera den traditionella undervisningen och låta lärarna ta ett kliv tillbaka. För detta var jag själv ett offer, när jag i grundskolan för tio år sedan introducerades till det elevaktiva lärandet. Min lärare, nyutexaminerad från den progressiva pedagogi...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Isak Skogstad

Lärare och skoldebattör.

Läs vidare