För många lärare

Som före detta ordförande för en förening som organiserar tiotusentals studenter har jag fått möjlighet att komma i kontakt med många blivande lärare. Det är då inte ovanligt att jag träffar studenter som i slutet av sin utbildning har svårt för att stava och skriva grammatiskt korrekta meningar. Än värre är det med ämneskunskaperna; i samtal med nästintill färdigutbildade lärare i samhällskunskap vågar jag inte utgå från att vederbörande vet vem som är riksdagens talman. Jag upplever sällan ett intresse för undervisningsämnet som förenar lärarstudenter. Det krävs inte ens basala ämneskunskaper för att antas till utbildningen: en elev som på våren i slutet av gymnasieskolan får underkänt i geografi kan utan problem påbörja ämneslärarutbildning...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Isak Skogstad

Lärare och skoldebattör.

Läs vidare