Story och stil avgjorde valet

Tidningen Lantliv är en av Sveriges största tidskriftssuccéer. Den har fått 177 000 läsare trots att omslaget i princip har sett likadant ut sedan starten 2000. I politiken kallas konsekvens av det slaget att stay on message, behålla budskapet.

Men Lantliv är en inredningstidning, även om den ofta rör sig utomhus. Dess mening? Att utreda vårt inre. Antingen redaktionen vet om det eller inte. På augustinumret står en snygg tjej i yngre medelåldern barfota vid en rostande vattenpump. Hon har oklanderlig spetsklänning och komplicerad frisyr. Rubrikerna lyser gröna: Hästgård i Mosshult. Lantligt på Lidingö. Charmigt skolhus i Sörmland.

Det är naturlyriskt. Och det kostar pengar. Men att avfärda det som trams vore ett mycket stort misstag. Husägarna som har ställt upp i reportagen är formgivare, lärare, advokater, administrat...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera

Läs vidare