Den totalitära statens mekanismer

Andrej Tarkovskijs film Stalker (1979). Foto: Alamy

När författaren Svjatoslav Loginov i början av 2000-talet berättade för en skolklass hemma i Ryssland om hur absurt svårt det var att få böcker publicerade i Sovjetunio­nen under 1970-talet frågade en av ele­verna varför han inte bara startade ett eget förlag och gav ut dem på egen hand. Ungdomarna kunde helt enkelt inte föreställa sig vilket allsmäktigt grepp staten hade över samhället och kulturen på den tiden. Idag har de säkerligen egen erfarenhet av det.

Efter det gatlopp som bröderna ­Arkadij och Boris Strugatskijs Den bebodda ön (1971) gjorde genom censorernas strykningar är det svårt att begripa att det fanns någon roman ...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Erik Jersenius

Kulturredaktör i Östgöta-Correspondenten.

Mer från Erik Jersenius

Läs vidare

Prova Axess Digital gratis i 3 månader

Få obegränsad tillgång till:

  • Alla artiklar i Axess Magasin
  • Axess Televisions programutbud
  • E-tidning
  • Nyhetsbrev

Efter provperioden kan du fortsätta din prenumeration för endast 59 kr/mån – utan bindningstid.

Ta del av erbjudandet