Filmens grå eminens

I den svenska filmens, kulturens och politikens värld tycks han odödlig. Min Facebookvägg är tapetserad av människor som kan redogöra för Filmavtalet, som givetvis känner märket på hans cigarretter och whisky, som får en särskild glans i ögonen när de får syn på en av de ikoniska, svartvita bilderna: Schein med hustrun/stjärnan Ingrid Thulin i Venedig, Schein behagfullt uthälld i en av de tidstypiska ”Ox chair”-fåtöljerna, Schein i vit Lacoste på tennisbanan med Olof Palme på andra sidan nätet.

”Han kan betraktas som en av den moderna svenska mediehistoriens mest inflytelserika personer”, konstaterar filmvetaren Per Vesterlund tidigt i Schein. En biografi (Albert Bonniers förlag, 2018). Stora ord, men ingen skulle bestrida dem och likväl täcker de bara knappt ramen på det komplex...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Erik Helmerson

Ledarskribent i Dagens Nyheter.

Läs vidare