VETENSKAP       BILDNING       TRADITION

Sök på axess.se

Sök i
Sortera

Så vad ska SVT inte göra?

edit2.jpg

"Public service" i SVT. Foto: Skärmdump från svt.se

SVT måste bli ödmjukare inför diskussionen om hur public serviceuppdraget bör vara utformat. Tyvärr är programbolaget övertygat om att den enda vägen framåt måste vara att göra innehåll åt allt och alla – med följden att man blir relevant för ingen. 

Ajabaja! Inte sprida lögner och missuppfattningar om att SVT gör fel saker eller kostar för mycket pengar, menar programbeställare för underhållning och livsstil Peter Nyrén i en replik till Mats Örbrink på SvD Debatt (20/10).

Faktum är att SVT tvingas till ständiga rationaliseringar eftersom kostnadsutvecklingen inte matchas fullt ut av det årliga anslaget (läs: vi på SVT borde om något få mer, inte mindre, pengar).

Trots de dåliga ekonomiska oddsen lyckas SVT ändå producera underhållning som inte marknaden kan leverera, förklarar Nyrén och nämner bland annat ”Historieätarna” med Erik Haag och ”Bästa dieten” med Erik Haags halvbror Kalle Zackari samt en räcka inrednings – och renoveringsprogram (”Husdrömmar, ”Rätta virket” och ”Det sitter i väggarna”). 

Sporträttigheter är så klart också jätteviktigt och måste sändas i SVT, så att alla medborgare kan glädjas åt landslagens framgångar.

Nyrén tvekar inte heller att dra en rak linje mellan den ökande polariseringen och splittringen i samhället och vikten av att SVT, för att motverka detta, fortsätter att sända Melodifestivalen land och rike runt för 2,5 miljoner kronor per sändningstimme. Men hur mycket har inte ABBA:s framgångar tjänat Sverige ekonomiskt? frågar Nyrén triumfatoriskt.

Ja, det verkar faktiskt inte finnas någon underhållning som SVT sänder som inte är jättejätteviktig - antingen genom att den enar landet eller bidrar till samhällsekonomin (eller både och), enligt Nyrén. 

Själv är jag inte lika övertygad. Senaste exemplet på vad man åtminstone kan diskutera om det verkligen borde ingå i public serviceuppdraget är SVT Edits ”dokumentär” (ja, den kallas så av SVT) om en sexleksak som sägs ge garanterad orgasm för kvinnor. Trevligt, så klart. Men är den typen av innehåll också en omistlig del av kärnverksamheten? Det skulle vara intressant att veta vad Nyrén och hans chefer tycker. 

Nog om detta. Av de titlar som Nyrén listar är det en majoritet av dem som, hävdar jag, utan problem skulle kunna produceras i en kommersiell kanal. Är det någon som tror att TV4 resolut skulle säga ”nej tack” om Erik Haag knackade på dörren och ville äta barkbröd och visa rumpan på bästa sändningstid i deras kanal istället? Eller om Kalle Zackari ville pröva någon konstig köttdiet i TV3? Svaret är nej. 

En snabb blick i TV-tablån ger att även de kommersiella kanalerna visar en uppsjö av inrednings- och renoveringsprogram. Exakt vad det är som skiljer dessa produktioner från SVT:s framkommer inte i Nyréns replik, annat än att de är helt i linje med public serviceuppdraget  – vilket inte är ett dugg konstigt då den breda skrivningen medger alltifrån nyheter på Sapmí och ”dokumentärer” om sexleksaker.

Och sen det här med Melodifestivalen och dess sagda funktion för att hålla ihop landet: varför skulle polariseringen i Sverige öka om festivalen sändes i TV4 eller Kanal 5? Att SVT är stolta över att ha byggt upp tävlingen och gärna fortsätter med det är knappast ett argument i sig. 

Nyréns replik illustrerar allt som är fel när SVT hamnar i svaromål: den messianska undertonen som genomsyrar den egna verksamhetsbeskrivningen, förgivettagandet att den mest triviala underhållningen fyller en djupare funktion som bara SVT kan leverera och det ständiga refererandet till ett uppdrag vars formulering är så luddig att det omfattar allt – och därmed också inget.

Diskussionen om hur public servicebolagens uppdrag ska formuleras är i själva verket på sikt avgörande för SVT:s framtid. Av reaktionerna från programbolagets sida att döma verkar man tyvärr mera intresserad av fortsatta brösttoner och att avfärda all kritik som varandes populism eller ännu värre.

Det förlorar vi alla på.

Följer du Axessbloggen? Då kanske Axess Magasin är något för dig – just nu får du tre nummer för endast 129 kronor.      


Boken, läsandet och fattningsförmågan

Berättandet och läsandet har genom historien fyllt en central roll för människans liv. Just nu förändrar digitaliseringen berättandet och läsandets förutsättningar i grunden.

En ny bok

I programserien ”En ny bok” intervjuar programledarna Mats Wiklund, Erik Thyselius och Katarina O’Nils Franke forskare och författare som medverkat i antologier och essäsamlingar utgivna av Axel och Margaret Ax:son Johnson stiftelse.

Where Is Life Science Heading In The Future?

Genes, Technology And Society

Tvådagarsseminarium inspelat 14-15 maj 2018 på Engelsbergs bruk.

Global Axess 2018: Kunskap och information

Kunskap och information är temat för årets upplaga av Global Axess. Kunskapens betydelse har varit uppenbar för människan allt sedan Adam och Evas tid, men informationssamhället ställer oss inför nya frågor. Inte minst: Vad innebär det allt intensivare flödet av information och åsikter för vår förmåga till helhetssyn och förståelse? Gör det oss klokare eller dummare? I programmen ger forskare, journalister och författare sina bilder av utvecklingen.

Studio Axess

PJ Anders Linder tacklar tidens aktuella frågor med intressanta och kvalificerade gäster. Du vet väl att du kan lyssna på avsnitten fredagar innan TV-sändningen? Besök: axess.se/podcast