Sontags skoningslösa självanalys

De efterföljande samlingarna Styles of Radical Will (1969), On Photography (1977) och Under the Sign of Saturn (1980) befäste hennes ställning som tongivande kulturskribent. I dessa och andra verk gjorde sig Sontag till förespråkare för den experimentella europeiska romanen och för i USA mindre bekanta namn som Ionesco, Artaud och Godard.

Inte minst uppmärksamhet väckte hennes texter om mindre vanliga företeelser i kulturdiskussionen som pornografi och camp, vilkas olikartade uttrycksformer underkastades samma rigorösa analys som andra, mera accepterade kulturyttringar. När Sontags idéer snabbare än vad hon vågat hoppas på blev allmängods och när distinktionen mellan högt och lågt i estetiska sammanhang alltmer suddades ut bland kritiker och den intresserade allmänheten, ändrade hon fokus i sitt skrivan...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Hans-Roland Johnsson

Fil dr i franska och forskare vid Stockholms universitet.

Läs vidare