Motståndets estetik

Nästa år är det sextio år sedan regissörerna Ingmar Bergman och Andrzej Wajda delade på Canneskritikernas speciella pris. Bergman för Sjunde Inseglet, Wajda för en film, som av många, inte minst i Sverige, är helt okänd: Kanal.

Medan Sjunde inseglet var en metaforiskt och symboltung berättelse om livet fullproppad med ikoniska scener visade Wajda i Kanal hur motståndsmän i Warszawas avloppskanaler krälade omkring i midjedjup avföring för att undkomma tyskarna. De trånga och tegelklädda avloppskanalerna var ofta det enda sättet att ta sig mellan de av motståndsmän besatta stadsdelarna. I slutet av tunnlarna fanns sällan något ljus. För Wajda räckte det inte med ett dåligt avslut. Kanal har flera.

Det vackra kärleksparet når fram till floden genom kanalerna, bara för att inse att öppn...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Adam Cwejman

Adam Cwejman är politisk redaktör i Göteborgs-Posten.

Läs vidare