Ta ned masten

Lite märkligt är det allt. När snart sagt alla traditionella medier digitaliserats har radio och bastionen Sveriges Radio klarat sig undan. Såväl dagstidningar och tv-kanaler som skivaffärer och videobutiker har alla sett fundamentet ryckas undan för deras fötter. Radion har stått där som oomkullrunkelig obelisk. Men nu pekar mycket på att tiden kommit ifatt även radion.

Ett tydligt tecken är utvecklingen för Sveriges Radios ungdomskanal P 3. På tre år har lyssnandet på P 3:s FM-sändningar minskat med 40 procent, vilket skakat om Radiohuset. Sveriges Radio har försökt väga upp detta med många poddsatsningar och det har varit mycket framgångsrikt, inte minst P 3 Dokumentär är Sveriges mest lyssnade poddsändning. Men trots framgångarna väger de inte upp de stora tappen: radiokoncernen tappar lyssnare, framf&...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Läs vidare