Det handlar om musik

Sakari Oramo

Högt på dagordningen för Sakari Oramo, Kungliga Filharmoniska Orkesterns nye chefsdirigent, står en nära dialog med orkestern, i syfte att bygga samhörighet och ett eget sound. Oramo, som skolades som dirigent i Finland och tillhörde kretsen kring den världsbekanta ensamblen Avanti!, växte upp med en rad förebilder från konstmusikens område.

Där skiljer sig också Finland från Sverige menar Oramo: genom att klassisk musik är tätt knuten till den nationella identiteten i Finland så är man också stolt över sina internationella superstars – detta är inte en konstform förbehållen en utvald grupp.

Till Oramos drivkrafter hör också viljan att väcka diskussion kring fenomenet klassisk musik, och få den att tala till både känsla och intellekt oavsett om det handlar om döda eller levande tonsättare. Med öppna repetitioner skulle han kunna tänka sig att göra publiken delaktig i orkesterns arbete, och visa att musik är en föränderlig process.

Sakari Oramo

Det handlar om musik

Högt på dagordningen för Sakari Oramo, Kungliga Filharmoniska Orkesterns nye chefsdirigent, står en nära dialog med orkestern, i syfte att bygga samhörighet och ett eget sound. Oramo, som skolades som dirigent i Finland och tillhörde kretsen kring den världsbekanta ensamblen Avanti!, växte upp med en rad förebilder från konstmusikens område.

Där skiljer sig också Finland från Sverige menar Oramo: genom att klassisk musik är tätt knuten till den nationella identiteten i Finland så är man också stolt över sina internationella superstars – detta är inte en konstform förbehållen en utvald grupp.

Till Oramos drivkrafter hör också viljan att väcka diskussion kring fenomenet klassisk musik, och få den att tala till både känsla och intellekt oavsett om det handlar om döda eller levande tonsättare. Med öppna repetitioner skulle han kunna tänka sig att göra publiken delaktig i orkesterns arbete, och visa att musik är en föränderlig process.

Publicerat 04 feb, 2009
Tillgängligt till Ej tillgängligt