Innehållet ej tillgängligt

Detta innehåll är tyvärr inte tillgängligt för besökare utanför EU.

TV > Sovjetisk konst i utopins tjänst > Del 1 av 2: ”Vita fåglar mot den mörka himlen”

Sovjetisk konst i utopins tjänst

Del 1 av 2: ”Vita fåglar mot den mörka himlen”

Del 1 av 2. Det sägs att revolutionen äter sina egna barn. Så skedde i Ryssland efter den så kallade oktoberrevolutionen 1917. Terror mot den egna befolkningen blev bolsjevikernas huvudvapen för att säkra makten. Terrorn drabbade kulturen hårt. Det var ofta de kreativa och idealistiska; artister, konstnärer och kompositörer som straffades.

Den första delen i denna filmserie av Gregor Nowinski heter ”Vita fåglar mot den mörka himlen” – poeten Anna Achmatovas ord om Dmitri Sjostakovitjs musik som ”likt en fågel svävade mot Rysslands mörka himmel. ”

Filmen gjordes 1996 men har nu nypremiär efter en omarbetning.

I unika filmsekvenser från tiden möter vi ryska kulturgenier som till exempel Marc Chagall, Kasimir Malevitj, Vladimir Majakovskij och Dmitri Sjostakovitj.

Filmen är helt utan kommentar och berättandet bygger på vittnesmål från de som var med men lyckades komma undan.

 

Del 1 av 2: ”Vita fåglar mot den mörka himlen”

Sovjetisk konst i utopins tjänst

Del 1 av 2. Det sägs att revolutionen äter sina egna barn. Så skedde i Ryssland efter den så kallade oktoberrevolutionen 1917. Terror mot den egna befolkningen blev bolsjevikernas huvudvapen för att säkra makten. Terrorn drabbade kulturen hårt. Det var ofta de kreativa och idealistiska; artister, konstnärer och kompositörer som straffades.

Den första delen i denna filmserie av Gregor Nowinski heter ”Vita fåglar mot den mörka himlen” – poeten Anna Achmatovas ord om Dmitri Sjostakovitjs musik som ”likt en fågel svävade mot Rysslands mörka himmel. ”

Filmen gjordes 1996 men har nu nypremiär efter en omarbetning.

I unika filmsekvenser från tiden möter vi ryska kulturgenier som till exempel Marc Chagall, Kasimir Malevitj, Vladimir Majakovskij och Dmitri Sjostakovitj.

Filmen är helt utan kommentar och berättandet bygger på vittnesmål från de som var med men lyckades komma undan.

 

Publicerat 25 jan, 2016
Tillgängligt till Ej tillgängligt