Önskedrömmar

När dagstidningen New York Sun startades 1833 kostade de andra New York-tidningarna sex cent och hade en upplaga på drygt 2 000 exemplar. Men grundaren Benjamin Day insåg att så länge upplagan var stor kunde han sälja så mycket annonser att New York Sun ändå skulle vara mer lönsam än konkurrenterna, trots att tidningsförsäljningen gick med förlust. Som mediehistorikern Tim Wu skriver i sin nyutkomna bok The Attention Merchants: ”Läsarna kanske tror att de är hans kunder, men de är i själva verket hans produkt.” New York Sun var billig, den kostade bara en cent och inom ett år var den dubbelt så stor som de andra tidningarna – och lönsam eftersom annonsörerna betalade rundligt för att nå den stora läsekretsen. The Sun var därmed den första tidning som betraktade l&aum...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Läs vidare