
Nummer 6, 2025
I Axess nr 6 skriver Hugo Nordland om maktspelet kring Gustav III, Thomas Gür gör en historisk genomgång av svensk invandringspolitik och skildrar dess utveckling fram till migrationskrisen hösten 2015, Benjamin Katzeff Silberstein tecknar bilden av ett Nordkorea som fått nya vänner och Jacob Rudenstrand skriver inför kyrkovalet om hur Svenska kyrkan har politiserats.
- Visa alla
- Ledare
- Samhälle
- Kultur
- Krönika
- Essä
- Fördjupning
- Intervju
- Recension
- Övrigt
-

Den populistiska revolten
Plötsligt förenas libertarianer och högerradikaler på de populistiska barikaderna. Vad förenar dem? Benny Carlson söker svar.
Benny Carlson
-

Cecilia Nikpay
Narcissister är vi allihopa
Varje epok har sin diagnos – helt plötsligt är alla psykopater eller så har alla ADHD. Nu är det narcissisternas tur.
-

Slavoj Žižek hänger med i vår tid
Den slovenske filosofen och marxisten Žižek hänger med i vår tid. Håkan Lindgren recenserar ”Against Progress”.
Håkan Lindgren
-

Är sexarbete slaveri?
Är sexarbete ett arbete? Anna Ringberg vistas själv i branschen och är kluven.
Anna Ringberg
-

Lars Anders Johansson
Slussen – ett hopplöst fall
Området har varit ett problem sedan 1600-talet. Ändå är den nya Slussen tragiskt historielös – och ful.
-

Szalay skildrar den platslöse europén
Idag är det lätt att resa men dyrt att bo i storstäder. Författaren David Szalay skildrar detta nya europeiska tillstånd.
Maxim Grigoriev
-

Vi måste våga ta det osäkra före det säkra
I en föränderlig värld är det frestande att kräva klara besked från experter och beslutsfattare. Men bättre är att acceptera ovisshet och tvivel för att…
Charlotta Levay
-

Skolan lär inte barn att läsa och skriva
Samtidigt som målen i svenskundervisningen är avancerade saknas numera en grundläggande träning i att läsa och skriva. Detta får långsiktiga konsekvenser för samhället i stort.
Filippa Mannerheim
-

Kreativt arbete kräver långsamhet
Det går inte att effektivisera kreativitet utan att resultatet blir lidande. Eddy Nehls recenserar ”Slow Productivity”.
Eddy Nehls








