Nummer

I det här numret

Vart tog jobben vägen?

Vart tog jobben vägen?

Innehåll

Makten och oärligheten

Han kom till makten som en hårding, men säger nu att han har mjuknat tack vare kärleken. Nicolas Sarkozy må vara dömd till fängelse, men är ständigt närvarande i den politiska debatten. Ninna Rösiö läser hans memoarer med intresse.

Rätt att göra uppror?

Den som var politiskt intresserad under 1960-talet kunde läsa följande i Citat ur ordförande Mao Zedongs verk, utgiven i Nils G Holmbergs översättning år 1967: ”En revolution är inte som en middagsbjudning, eller som att skriva en essä, måla en tavla eller brodera; den kan inte vara så förfinad, så lugn och behaglig, så måttlig, snäll, återhållsam och storsint.” För att inte tala om: ”Det är rätt att göra uppror!” Fortsatte man att vara politiskt intresserad insåg man att parollen borde haft en fotnot: ”Men inte mot mig.”

Moral före majoritet

Den mycket uppmärksammade, ja prominente, tyske filosofen Markus Gabriels nya bok Morali­scher Fortschritt i dunklen Zeiten (Moraliskt framsteg i mörka tider) slutar med en appell, riktad till alla och envar: Vi uppmanas att delta i projektet ”En ny upplysning”.

Bojkotta bojkotterna!

Frågan om det etiskt sett är okej eller inte att avnjuta verk skapade av konstnärer som någon gång har begått omoraliska handlingar, anser jag vara en ickefråga och jag behandlar den som en sådan. Ja, för tittar man igenom mycket av det som står i min bokhylla, som finns i min skivsamling, som hänger på mina väggar och på vad som upptar mitt filmtittande, måste man nog göra den bedömningen. Alternativet vore en vanvettig dubbelmoral.

Normalitet och fördom

Året var 1972, och Thomas Eagleton, senator från delstaten Missouri, utsågs till vicepresidentkandidat under det demokratiska partiets presidentkandidat George­ Mc­Govern. Blott två veckor efter det att Eagletons kandidatur hade offentliggjorts fick tidningarna nys om att senatorn hade behandlats med elchocker för manodepressivitet – vad vi numera kal­lar bipolär sjukdom. George Mc­Governs första reaktion på nyheten var att uttrycka ”1 000-procentigt stöd” för Thomas Eagleton. Men efter att ha konsulterat framstående psykiatrer ångrade sig Mc­Govern, och bad Eagleton avgå som kandidat. Hans kandidatur, en av de kortaste i amerikansk historia, varade i sammanlagt 18 dagar.

Napoleon utsugaren

Åtminstone i Storbritannien förblir Napoleonkrigen en populär genre inom den militärhistoriska fackboksutgivningen. Böcker som skildrar hur osjälviska britter genom oförtröttad kamp besegrar Napoleon och räddar Europa undan tyranniet säljer ännu i stora upplagor. Alexander Mikaberizde är historieprofessor vid University of Louisiana i USA och specialiserad på just Napoleonkrigen.

Kända och okända fäder

Med romansuccéerna De tre musketörerna och Greven av Monte Cristo blev Alexandre Dumas d ä (1802–1860) berömd världen över, och tack vare sin oslagbara berättartalang är han även idag läst och uppskattad. Hans romaner har otaliga gånger omarbetats för teatern och filmatiserats, och hans litterära gestalter utgör alltjämt en inspirationskälla.

Med andra ögon

År 1911 tog en sjöman vid namn Ba hyra som kock på en fransk båt. Under tre år var han till sjöss och besökte hamnar i Afrika och USA. Han kom sedan att bosätta sig först i London och därefter i Paris där han livnärde sig på diverse tillfälliga jobb. Under kommande år skulle han dyka upp lite varstans i världen, ofta i kinesiska städer och under olika namn.

Ta pengarna och stick!

I kristendomens begynnelse, när diskussionens vågor fortfarande gick höga om vad den nya religionen egentligen handlade om, anammade den västra Rombaserade grenen av kyrkan ett strikt förbud mot kusingifte. Förbudet var en perifer detalj som egentligen inte hade med den kristna tron att göra, men beslutet kom att förändra världen. I alla fall om man ska tro Joseph Henrich, författaren till boken The WEIRDest People in the World.

Historia på snabbspolning

Fareed Zakaria gillar de stora penseldragen. För tio år sedan kom han ut med en bok om den post-­amerikanska världen – som kom i en första version redan 2008 – och nu är det den post-pandemiska världen som har fått honom att sätta sig vid tangentbordet. Prefixet ”post” är överhuvudtaget en stor favorit.