Samhälle

Massan på torget

Ända sedan antiken har torget varit både plats för samtal och skådeplatsen för revolten för människor som förnekats inflytande och värdighet, skriver Olle Wästberg.

Olle Wästberg

Tidigare generalkonsul i New York och fd chefredaktör i Expressen.

Tahrirtorget i Kairo 2011. Självständighetstorget i Kiev 2004. Václavplatsen i Prag 1989. Himmelska fridens torg i Peking 1989. Sångarfältet i Tallinn 1988. Riddarholmstorget i Stockholm 1838.

När medborgarna gått ut på torget har något hänt. Det leder inte självklart till demokrati. På Himmelska fridens torg krossade stridsvagnarna demonstranterna. Men stora folkliga protester sätter spår i en nation.

Också i den svenska vandringen mot folkstyre spelade de stora folksamlingarna roll. 1793 samlades en folkmassa utanför poliskammaren på Slottsbacken i det som senare – efter talesmannen Niclas Ebel – kom att kallas det ebiska upploppet. De upproriska krävde att de officerare som misshandlat två fabrikörer skulle straffas. Det ebiska upploppet var vändpunkten. Tidigare kravaller hade varit fylleupplopp, som ofta speglade gesällernas förtryckta frustration. Nu begav sig medelklassen till torget och krävde rättvisa.

Crusenstolpekravallerna 1838 utlöstes av en demonstration för tryckfriheten. Den år 2010 så hyllade Karl XIV Johan ingrep mot journalisten Magnus Jacob Crusenstolpe som dömdes till tre år på fästning för majestätsbrott. För första gången samspelade folkmassan och medierna, främst Aftonbladet och Dagligt Allehanda. Tidningarnas rapportering skapade ett sammanhang och fick demonstrationerna att pågå dag efter dag på Riddarholmstorget i Stockholm.

1848 års svenska demonstrationer mot kungamakten var starkt påverkade av vad som samtidigt hände i Europa, främst februarirevolutionen i Paris. På nytt krävdes folkligt inflytande och kungamaktens fall. Den demonstrationen kvävdes i blod vid Storkyrkobrinken med 18 dödade och flera hundra skadade. I Stockholm förvandlades en del av manifestationen till ett antisemitiskt upplopp där hantverkare och köpmän krossade fönstren i framgångsrika judiska företag.

Allt detta finns väl skildrat i Mats Berglunds doktorsavhandling i historia 2009, Massans röst. Upplopp och gatubråk i Stockholm 1719–1848. Upploppen – från Riddarholmstorget till Tahrirtorget – har haft gemensamma drag. Det har krävts ett mediegenombrott för information och kontinuitet. En ny folklig press i 1800-talets Sverige, faxen vid kommunismens fall, Facebook och Twitter i Tunisien och Egypten.

Medierna har också länkat in revolterna i ett internationellt sammanhang. 1848 års svenska protester skulle inte ha varit tänkbara utan medierapporteringen från Paris; de egyptiska protesterna blev en följd av upproret i Tunis.

Det är inte nödvändigtvis fattigdomen som drivit fram protesterna – även om höjda priser och arbetslöshet ofta spelat roll – utan kraven på inflytande och värdighet. Det var studenter som revolterade i Peking, borgare i Stockholm. Upproren har varit protester från en medelklass som stängts ute från inflytande i privilegiesamhällen.

Tidiga liberaler knöt demokrati till utbildning och kunskap. De var ofta skeptiska till ”massan”. Här finns en ideologisk och historisk bas för att liberaler i alla tider intresserat sig för utbildning som grund för demokrati och individuell utveckling. Därför är det intressant att se hur torget både varit antikens Agora, en plats för samtal och diskussion och skådeplatsen för revolten för människor som förnekats inflytande och värdighet.

Upptäck Axess Digital i 3 månader utan kostnad

Allt innehåll. Alltid nära till hands.

  • Full tillgång till allt innehåll på axess.se.
  • Tillgång till vårt magasinarkiv
  • Nyhetsbrev direkt till din inbox
Se alla våra erbjudanden

Publicerad:

Uppdaterad:

  • Recension

    Världens huvudstad

    Olle Wästberg

  • Samhälle

    Storm i medielandskapet

    Olle Wästberg

  • Samhälle

    Modellen byts ut

    Olle Wästberg

  • Fördjupning

    Kunskap är makt

    Olle Wästberg

  • Samhälle

    En dag för tio år sedan

    Olle Wästberg

  • Samhälle

    Popper i vardagen när Linde vräks

    Olle Wästberg

Läs vidare inom Samhälle

  • Ruud Koopman klär av en postkolonial myt

    Torbjörn Elensky

  • ,

    Väst måste vara tuffare mot Ryssland

    Alex Voronov

  • Det danska kungahuset är experter på autenticitet

    Anna-Karin Wyndhamn

  • ,

    Natosamarbetet knakar i fogarna

    Ann-Sofie Dahl

  • ,

    Bostadsmarknaden förstör mänsklig tillit

    Håkan Boström

  • Högern har förlorat sin folklighet

    PJ Anders Linder