Thomas Steinfeld
Om
Thomas Steinfeld
-

Hitlertysklands favoritsvensk
Zoologen och filmaren Bengt Berg var en internationell kändis och hade stort inflytande över den nazistiska ledningen. I Sverige är han helt…
Thomas Steinfeld
-

Berättelsernas makt
En berättelse har alltmer blivit en fråga om hur, inte vad eller varför, man upplever någonting. Berättelsen förvandlar all kunskap och till…
Thomas Steinfeld
-

En sentida renässansfurste
Bernard Berensons stora kunskaper om italiensk renässanskonst gjorde honom berömd och förmögen. Bland hans vänner och beundrare fanns Gustaf VI Adolf.
Thomas Steinfeld
-

Är det inte bra som det är?
Om alla måste vara kreativa upphör kreativiteten och blir konformism. Vilken lättnad det vore att istället hålla fast vid rutiner och det…
Thomas Steinfeld
-

Önskedrömmande
Att försöka hitta sig själv är meningslöst. Identitet kan inte skapas eller ägas utan handlar om en relation.
Thomas Steinfeld
-

Den stora moralisten
Angela Merkels politik har byggt på både moraliska principer och maktpolitik. Det är en hållning som lär försvinna med henne.
Thomas Steinfeld
-
Dags att börja om
Kulturen betraktas som något uppbyggligt och autonomt. Men dess karaktär är inte enbart positiv.
Thomas Steinfeld
-

Kariktatyrens uppgång och fall
Karikatyren utmanade länge den bestående ordningen. Idag är den en blek kopia av sitt forna rebelliska jag.
Thomas Steinfeld
-

En resa till Skattkammarön
I sin nya bok Förlorare beskriver Peter Luthersson ett antal författare som han menar representerar ”1800-talets etos”
Thomas Steinfeld
-

Den italienska modellen
Från och med i år är inte Fiat längre italienskt. Men bilen är fortfarande en symbol för Italien och det italienska sättet…
Thomas Steinfeld
-
Tryggare kan ingen vara
Den tyska allmänheten har tagit nyheterna om digital övervakning med ro. Trots detta är debatten mer intensiv i Tyskland än i andra…
Thomas Steinfeld
-

The price of good taste
The Italian pavilion at this year’s Venice Biennale constituted a frontal assault on contemporary art. By eliminating the art world’s now principal…
Thomas Steinfeld
-

Den goda smakens pris
Italienska paviljongen vid årets Venedigbiennal utgjordes av ett frontalangrepp på samtidskonsten. Genom att eliminera konstvärldens numera viktigaste agent, kuratorn, visade högerpopulisten Vittorio…
Thomas Steinfeld
-
Statligt sanktionerad subjektivitet
Målet att främja konstnärlig kvalitet skapar också likriktad medelmåttighet. I tyskland har den statliga kulturpolitiken bland annat resulterat i en drivhusmässig litteratur…
Thomas Steinfeld
-

The most European country in Europe
When Per Olov Enquist came to Berlin in 1970, he moved to a foreign and unfamiliar world: ”What was German was far…
Thomas Steinfeld
-
»Balkanexpert ett skällsord«
Författaren Peter Handke förlorade mycket av sitt anseende när han försvarade serberna under 1990-talets Balkankrig. Nyligen framkom nya besvärande fakta om hans…
Thomas Steinfeld
-

Europas mest europeiska land
Sverige är inte bara ekonomiskt och politiskt närvarande i EU utan också kulturellt. Men den svenska kulturimporten är i stort sett begränsad…
Thomas Steinfeld
-
Modernism’s occult roots
Modernism has its background in theosophy. Understandably, adherents today are not keen to talk about this.
Thomas Steinfeld
-

Modernismens ockulta rötter
Modernismen har en bakgrund inom teosofin. Förståeligt nog talar dess anhängare idag inte gärna om detta.
Thomas Steinfeld
-
Museer som upplevelsekultur
Från 1900-talet och framåt har antalet museer med samtidskonst skjutit i höjden. Paradoxalt nog visar detta på modernismens tilltagande trötthet och snara…
Thomas Steinfeld
-
Nya perspektiv på perspektivmåleri
Vilket samband finns mellan centralperspektivet i konsten och västerlandets syn på den enskilde individen? Den frågan togs upp i ett samtal mellan…
Thomas Steinfeld
-

”Man kan inte bomba ett folk till godhet”
De som försvarar amerikanska militära interventioner, till exempel i Irak, hänvisar ofta till att det var nödvändigt att bekämpa ondskan under det…
Thomas Steinfeld














