Fördjupning

Den goda smakens pris

Italienska paviljongen vid årets Venedigbiennal utgjordes av ett frontalangrepp på samtidskonsten. Genom att eliminera konstvärldens numera viktigaste agent, kuratorn, visade högerpopulisten Vittorio Sgarbi att det är priset, uttryckt i pengar, som avgör ett konstverks värde snarare än verkets estetiska kvaliteter.

Thomas Steinfeld

Journalist och författare.

Artikeln finns tyvärr inte tillgänglig direkt på webben. Men du kan läsa den i PDF-format genom att klicka nedan.

Upptäck Axess Digital i 3 månader utan kostnad

Allt innehåll. Alltid nära till hands.

  • Full tillgång till allt innehåll på axess.se.
  • Tillgång till vårt magasinarkiv
  • Nyhetsbrev direkt till din inbox
Se alla våra erbjudanden

Publicerad:

Uppdaterad:

  • Essä

    Hitlertysklands favoritsvensk

    Thomas Steinfeld

  • Essä

    Berättelsernas makt

    Thomas Steinfeld

  • Kultur

    En sentida renässansfurste

    Thomas Steinfeld

  • Essä

    Är det inte bra som det är?

    Thomas Steinfeld

  • Essä

    Önskedrömmande

    Thomas Steinfeld

  • Fördjupning

    Den stora moralisten

    Thomas Steinfeld

Läs vidare inom Fördjupning

  • Sverige har sedan länge haft maffia

    Louise Brown

  • Korruption är ett globalt hot

    Torbjörn Elensky

  • Därför ville ingen studera korruption

    Bo Rothstein

  • Skolan lär inte barn att läsa och skriva

    Filippa Mannerheim

  • Migrationspolitik utan gräns

    Thomas Gür

  • Antika filosofernas livsråd: sträva efter vishet och en moralisk hållning

    Fredrik Sixtensson