Kommentar

Erik Thyselius

Blott Sverige svenska tvättrebeller har

När ska de bli nöjda? Foto: Erik Thyselius.

Vi drunknar i myndighetskampanjer med siktet inställt på beteenden som måste ändras. Nu är det medborgarnas tvättvanor som befinner sig i skottlinjen.

Erik Thyselius

Vikarierande ledarskribent i Svenska Dagbladet.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

”Mata inte the Monster of Flott” och ”Det blir party in the pipes när du flush the wipes”. Kampanjen från Stockholms Vatten och Avfall för att uppmärksamma medborgarna om att inte hälla matolja i vasken eller spola ned våtservetter i toaletten lyckas med konsttrycket att massakrera både det engelska och svenska språket på samma gång, men är utöver det rätt harmlös. Om, med betoning på om, det nu får fler att inte spola ned saker som inte hör hemma i avloppen eller sluta hälla ned fett i vasken är det så klart bra och välkommet.

På sistone har kampanjen tyvärr gått in i en ny och oroande fas. Nu är det stockholmarnas tvättvanor som är problematiska. ”Don´t party with the monster of tvätt” står det på reklampelare över hela staden. Tvättmedel och kläder innehåller mikroplaster som inte bör komma ut i naturen. Vädring i stället för tvätt påbjudes således.

”Det lär bli många partyn med ”tvättmonstret” framöver”   

Här någonstans börjar tålamodet tryta. Efter flyg- och barnskam är det nu dags för tvättskammen att trummas in i medborgarna. Ve den som bli påkommen i tvättstugan med lakan som gott kunnat sovas i minst en vecka till eller en mössa som bara har en lätt hint av eau de ”smutsigt hår i svensk vintertid”. Jag vet hur delar av er tänker: ”Ingen har sagt att vi ska sluta tvätta”, ”kemikalier är dåligt för naturen”, ”bryr du dig inte om vår planet”… osv.

Men det här handlar om någonting annat. Kampanjen från Stockholms Vatten och Avfall visar hur svårt det kan vara för, i det här fallet, en myndighet att trappa ned på ruset som uppstår när man lär medborgarna att handla och tänka korrekt. När väl ett beteende har korrigerats påbörjas genast arbetet med att hitta nästa ovana som måste läggas till rätta. Det är en evig kamp med lutherska förtecken som förs. Eller ”mission creep”, som det heter i USA.

En annan fråga som kampanjen ofrivilligt lyfter är hur mycket av våra myndigheters resurser som läggs på opinionsbildning riktad mot skattebetalarna. De senaste tio åren har kommunikationsavdelningarna inom offentlig sektor svällt rejält. Allt informationsarbete är självklart inte av ondo. Men långt ifrån all information, reklam och opinionsbildning som pumpas ut kan knappast anses upplysande eller uppbygglig (i den mån det nu ens är en uppgift för det offentliga).

I väntan på att en ”kärnverksamheternas renässans” ska svepa genom landet protesterar jag på svenskast möjligaste sätt och tänker fortsätta att tvätta när andan faller på.

Det lär bli många partyn med ”tvättmonstret” framöver.    

Upptäck Axess Digital i 3 månader utan kostnad

Allt innehåll. Alltid nära till hands.

  • Full tillgång till allt innehåll på axess.se.
  • Tillgång till vårt magasinarkiv
  • Nyhetsbrev direkt till din inbox
Se alla våra erbjudanden

Publicerad:

Uppdaterad:

  • En garagelänga.
    Krönika

    Erik Thyselius

    I garagen fanns friheten

  • Samhälle

    Den stora tyska oredan

    Erik Thyselius

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    ”Amerika, die wunderschöne”: Därför är allt bra med USA egentligen tyskt

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Ta hoten mot allt israeliskt på allvar

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Starkt eller svagt: vilket Europa vill vi ha?

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Antisemitismen i Sverige: Allt stöd till Anders Persson!

Läs vidare inom Kommentar

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    ”Amerika, die wunderschöne”: Därför är allt bra med USA egentligen tyskt

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Ta hoten mot allt israeliskt på allvar

  • Kommentar

    Katarina O’Nils Franke

    Ett ordensväsende för samhällets bästa

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Starkt eller svagt: vilket Europa vill vi ha?

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Antisemitismen i Sverige: Allt stöd till Anders Persson!

  • Kommentar

    Erik Thyselius

    Vänstern är den nya högern – och därför kommer den att förlora