Det goda champagnehinkshatet

Älskade, hatade champagnehink. Foto: Quinn Dombrowski (Creative Commons)

Medelklassen har det för bra och frossar i champagnehinkar för 619 kronor från Åhléns samtidigt som inkomstskillnaderna ökar, menar Aftonbladets ledarskribent Lotta Ilona Häyrynen (18/02-20). Som symbol är det lustigt nog få saker som verkar få vänstern att gå i spinn lika mycket som just champagnehinkar.

Att attackera Åhléns champagnehink (eller är det en skål?) är dock ett särskilt illa valt exempel om syftet är att påvisa ekonomisk ojämlikhet. Hinken är tvärtom ett bevis för att fria marknader tillgängliggör varor som tidigare var reserverade för några få till det stora flertalet. Det, om något, är en enorm seger för samhället.

Sedan är det upp till var och en om man vill köpa hinken eller inte. (Även om delar av vänstern gärna verkar tro att ”medelklassen”, denna ständiga slagpåse, närmast tvångsmässigt fyller sina hem med champagnehinkar från Åhléns).

Att vänstern uppfattar ekonomi som ett nollsummespel är så klart ingenting nytt: om medelklassen renoverar köket och köper champagnehinkar så försvinner pengar som kunde ha gått till vård, skola och omsorg. Vinner du så förlorar jag (och förresten är det inte dina pengar!).

Vi har hört det förut. Som symbol för vänsterns intellektuella kris är Häyrynens ledare däremot illustrativ. Det är garanterat fler S-väljare som oroar sig över det allt brutalare våldet i samhället, framväxten av en etnifierad underklass och regeringspartiernas totala handfallenhet inför detta än en champagnehinksfixerad medelklass.

Följer du Axessbloggen? Då kanske Axess Magasin är något för dig – prova tre nummer för endast 129 kronor. 

Erik Thyselius

Medarbetare i Axess.

Läs vidare