Antisemitiskt haveri på klassisk konstutställning

Taring Padis konstverk. Numera övertäckt. Foto: FB.

Antisemitskandalen i samband med invigningen av konstutställningen Documenta i Kassel sätter strålkastarljuset på BDS-rörelsens destruktiva inflytande.

En man med huggtänder, röda ögon, korkskruvslockar och hatt med inskriptionen ”SS”. En militär med gristryne, scarf med davidsstjärnan och en hjälm som det står ”Mossad” på. Under sig lider den fattiga massan. Nej, den enorma banderoll som avtäcktes i samband med söndagens invigning av konstutställningen Documenta i Kassel lämnar föga åt fantasin. Den är ett frosseri i antisemitiskt bildspråk (juden som monster, juden som utsugare, juden som gris, juden som nazist, juden som ond et cetera) vilket, självklart, väckt enormt starka reaktioner i Tyskland.

Efter kraftiga protester är banderollen, skapad av konstnärskollektivet Taring Padi, nu övertäckt. Medlemmarna ur kollektivet menar själva att banderollen knyter an till specifika indonesiska teman och bad om ursäkt om någon ”kände sig sårad”. Konstutställningen, som är tänkt att vara 100 dagar och arrangeras vart femte år sedan 1955, kunde inte ha fått en sämre start.

Alla vill veta: hur kunde det bli så här och vem är ansvarig? Månader före invigningen fördes det en debatt kring ledningens beslut att överlåta ansvaret för utställningen till det indonesiska konstnärskollektivet Ruangrupa. Ett antal av de inbjudna konstnärerna, inklusive konstnärskollektivet, uppgavs sympatisera med BDS-rörelsen, av den tyska förbundsdagen klassad som en antisemitisk organisation, varför en serie panelsamtal på temat post-kolonial konst och antisemitism i samband med utställningen planerades i syfte att dämpa oron. Effekten blev precis den motsatta då Ruangrupa hoppade av samtalen innan de hann genomföras. Kritiken avfärdades som rasism.

I sammanhanget ska nämnas att BDS-rörelsens mål är att exkludera allt som har med staten Israel att göra i så många sammanhang som möjligt, inklusive konsten. Kritiker pekade därför på det besvärande faktum att inga konstnärer från Israel var inbjudna till Kassel. Det ska också nämnas att medlemmar ur Taring Padi deltog i en BDS-demonstration så sent som i lördags. (I Welts granskning framgår för övrigt att ingen israelisk konstnär har medverkat på Venedigbiennalen sedan 2013. Under de senaste fyra upplagorna har 554 konstnärer blivit inbjudna, varav ingen från Israel. Det talar för att BDS-rörelsens opinionsbildning nått framgång i konstvärlden.)    

Nu blev alla farhågor med råge uppfyllda. Kulturminister Claudia Roth (Die Grünen) får stark kritik för att dels inte ha tagit misstankarna på allvar och dels ha dröjt i sitt fördömande av Taring Padis konstverk. Förbundspresident Frank Walter Steinmeier (SPD) klarade sig bättre, då han i sitt invigningstal var öppen med att han tvekat att överhuvudtaget komma till Documenta. Han underströk också frånvaron av israeliska konstnärer och fördömde BDS-rörelsen.

Alla avståndstaganden till trots. Kvar dröjer sig en olustig känsla.        

Erik Thyselius

Medarbetare i Axess.

Läs vidare