Fördjupning

Vårt behov av en syndabock

Antiamerikanismen har ökat under det nya århundradet. En förklaring är att många känner ambivalens inför den västerländska moderniteten. Dessutom är USA grundat på ideal som är svåra att förverkliga och därför inbjuder till kritik.

Antiamerikanism [är] … en fientlig syn på det amerikanska samhället och dess kultur; den rymmer vanligen … en överdriven uppfattning om amerikanska institutioners och värderingars brister och misslyckanden; den innebär eller leder också till en orealistisk och uppskruvad syn på (det amerikanska) samhällssystemets ansvar för enskilda gruppers och individers problem och svårigheter … antiamerikanism är mer än en kritisk tendens… Den innebär vanligen en inställning, en fritt svävande fientlighet eller motvilja som hämtar näring ur många källor, förutom USA:s skönjbara tillkortakommanden … [den är] ett reflexartat nedvärderande av det amerikanska samhället.4

Ett stort antal missförhållanden – verkliga, upplevda eller helt inbillade – stimulerar antiamerikanismen. Den kan vara en reaktion både på vad USA gör, dess politik och hållning, och på vad USA representerar och symboliserar. För att förstå antiamerikanismen krävs därför två olika perspektiv och undersökningsvägar: det ena är sociologiskt och historiskt och försöker belysa vad USA står för, vilken politik man bedriver i världen idag och vilken effekt denna politik har på nationer, politiska rörelser och olika etniska eller religiösa grupper. Det andra, psykologiska perspektivet fokuserar på den roll som spelas av hat och syndabockstänkande; varför denna känsla är så tillfredsställande och hur dess måltavlor väljs ut vid olika tidpunkter i olika samhällen.

ANTIAMERIKANISMEN UPPFATTAS ALLMÄNT som något riktat mot USA från utlandet, men den är lätt att påträffa även i det amerikanska samhället, omfattad av amerikaner, främst av intellektuella. Uttryck för antiamerikanism utomlands och i hemlandet influerar, förstärker och legitimerar varandra. Inhemska antiamerikaner finner tröst och stöd i fördömanden och fientlighet utomlands, som ytterligare bevis på det moraliska förfallet i deras samhälle och bland dess härskande elit; motståndare utomlands är lika ivriga att ta fasta på de inföddas fördömanden, vilka ses som en ovedersäglig, definitiv bekräftelse på deras egna övertygelser. Så är till exempel fallet när Howard Zinns Young People’s History of the United States blir (som den blev) ”den enda text som … studenter uppmanas läsa för att lära sig något om vårt land”, som en tidigare amerikansk Fulbrightföreläsare i Gaza rapporterade. Zinn sjä lv me dgav att h ans avsikt var att ”unga människor skulle förstå att vårt … land … har tagits över av människor utan respekt för mänskliga rättigheter eller konstitutionella friheter… Vårt lands historia är, som jag framhäver i min bok, en kamp mot företagens rövarbaroner och krigshetsare…”5 Det lär inte vara många, här hemma eller utomlands, som förmår läsa en sådan bok utan att dra slutsatsen att det amerikanska samhället ständigt misslyckats med att leva upp till sina ideal, att dess eliter varit alldeles ovanligt korrupta och fördärvade och att det är ett av det mest repressiva och orättvisa samhällen som någonsin existerat. Ett annat välkänt exempel på sammanstrålandet av inhemsk och utrikes antiamerikanism har man i det entusiastiska europeiska mottagandet av Michael Moores filmer och böcker, som alla framställer det amerikanska samhället och USA:s utrikespolitik i synnerligen dålig dager.

 

Den europeiska antiamerikanismen, även om den är ett ärevördigt fenomen bland elitgrupper, har på senare år blivit långt mer utbredd, delvis stimulerad av försöken att skapa en mer sammanhållen och enhetlig europeisk identitet och politisk entitet, försök som hämtar styrka ur antiamerikanismens samlande kraft.

Den nu bortgångne Jean Baudrillard, den berömde franske filosofen, såg i det amerikanska samhället ”en värld som fullständigt ruttnat bort i rikedom, makt, senilitet, likgiltighet, puritanism … fattigdom och slöseri … teknologisk futilitet och meningslöst våld … det enda land där kvantitet kan hyllas ogenerat … där allt mänskligt är artificiellt”.7


Chomskys antiamerikanism utmärker sig både genom sin särskilda häftighet och varaktighet och genom hans polemiska stil som alltid låter förstå att hans teser är självklara och att bara svagsinta eller totalt fördärvade personer kan tänkas ifrågasätta dem. År 1966 skrev han: ”[De amerikanska] skolorna är den första övningsplatsen för de trupper som skall genomdriva den rådande ordningens förtäckta, ändlösa terror under de kommande åren … för de tekniker som skall utveckla medlen för den amerikanska maktutvidgningen; för de intellektuella man förlitar sig på … för ett ideologiskt rättfärdigande av denna speciella form av barbari.”8< /sup>< p> 

Han skrev också att ”i jämförelse med de förhållanden som genomdrivits genom USA:s tyranni och våld var Östeuropa under ryskt herravälde närmast ett paradis”.9 Gore Vidal hävdade att ”De väldiga fysiska skador Usama och hans kumpaner åsamkade oss … är ingenting jämfört med detta knockoutslag mot våra försvinnande rättigheter – Antiterroristlagen från 1996.”

Han menade också att svepskälen för ”USA:s oupphörliga våld mot resten av världen … rentav kunde ha fått Hitler att bli betänksam.”10 Lewis Lapham, välkänd amerikansk journalist och under lång tid redaktör på Harper’s Magazine, kom till slutsatsen att

våra välbärgade klasser i villaförorterna har anammat den lära som förmedlas till de blivande seriemördare som stiger i graderna vid West Point och Harvard Business School: tyck och tänk vad man säger åt dig att tycka och tänka … vi har välsignats med ett borgerskap som kommer att välkomna fascismen… Man behöver inte skicka efter Gestapo eller NKVD… Vi behöver inte sätta munkavle på pressen eller ta kontroll över radiostationerna. Människor som tränats i företagsvärldens tankestil … har inte längre något behov av yttrandefrihet… Vilka kunde vara bättre lämpade än amerikanerna att gå i spetsen för den fascistiska renässansen …11

EN ANNAN ANLEDNING till att antiamerikanismen ökat på senare tid är att den smält samman med antiisraeliska (kanske också antisemitiska) stämningar i den arabiska och muslimska världen, där man hatar USA både som en beskyddare av Israel och som förkroppsligande av moderniteten. Den senare avskys med utomordentlig moralisk glöd och har stimulerat det islamistiska religiösa återuppvaknandet, som också hämtat näring ur bitterheten över oförmågan att knyta moderniseringen till socio-ekonomiska förbättringar.

Förknippandet av USA med modernisering och västerländska impulser är förmodligen den viktigaste och varaktigaste källan till antiamerikanism. Till moderniseringens oönskade och impopulära sidoeffekter hör lokala gemenskapers sönderfall, försvagande av familjelivet, ökande social isolering, opersonlighet och anonymitet, sociala problem som ungdomsbrottslighet, kriminalitet, drog- och alkoholmissbruk, svårigheter för äldre människor, miljöförstöring, försvagandet eller upplösningen av tidigare självklara övertygelser som gjorde världen meningsfull och bidrog till social sammanhållning och ordning.

Slutligen har vi det historiska faktum att USA, till skillnad från de flesta länder, är grundat på ideal och strävanden som är svåra att förverkliga. Både utomlands och inrikes bedöms USA därför inte bara utifrån sin faktiska politik och sina särdrag, sina misslyckanden och prestationer, utan också mot bakgrund av de stora förväntningar man själv skapat. I ljuset av dessa förväntningar förstoras felsteg och brister så att de väcker långt större fientlighet och ilska än i andra samhällssystem som är mer anspråkslösa i sina strävanden.

Med tanke på den utbredda ambivalensen inför moderniteten, syndabockstänkandets universalitet liksom de faktiska misstagen i USA:s utrikespolitik och det amerikanska samhällets ständigt framhållna brister, lär antiamerikanismen inte försvinna under överskådlig framtid.

 
Paul Hollander har som professor i sociologi undervisat vid bland annat Harvard och Princeton. Han är författare till en rad böcker, bland annat Political Pilgrims (1981) och The End of Commitment: Intellectuals, Revolutionaries and Political Modernity (2006).

Fotnoter:

1. Enligt en rapport på nyheterna i National Public Television, 26 juni 2007.

2. Suha Maayeh, ”Gunman Kills British Man and Wounds 6 in Jordan”, New York Times, 5 september 2006; Brenda Goodman, ”Defendant Offers Details of Jeep Attack at University”, New York Times, 8 mars, 2006.

3. Aldous Huxley gjorde en briljant analys av den roll som sådana personifierade abstraktioner spelar i politiskt beteende och konflikter. Se ”Words and Behavior” i hans Collected Essays (New York, 1953).

4. Paul Hollander, Anti-Americanism: Irrational and Rational (New Brunswick NJ, 1995), s. XIII-XIV, 7.

5. Brev av Kevin Lewis och Howard Zinn i New York Times Book Review, 1 juli, 2007, s. 5.

6. Sarah Lyall, ”Playwright Takes a Prize and a Jab at the U.S.”, New York Times, 8 december, 2005.

7. Jean Baudrillard, America (London/New York, 1988), s. 7, 23, 66.

8. Noam Chomsky, ”Some Thoughts on Intellectuals and the Schools”, Harvard Educational Review, No. 4, 1966, s. 485.

9. Citerat i Alexander Cockburn, The Golden Age is Us (London, 1995), s. 149.

10. Gore Vidal, Perpetual War for Perpetual Peace (New York, 2002), s. 20-22, 25.

11. Lewis H. Lapham, ”We Now Live in a Fascist State”, Harper’s Magazine, oktober 2005.

12. För en analys se ”The Roots of American Alienation and Rejection of the Prevailing American Society”, i David M. Potter, History and American Society (New York, 1973).

Upptäck Axess Digital i 3 månader utan kostnad

Allt innehåll. Alltid nära till hands.

  • Full tillgång till allt innehåll på axess.se.
  • Tillgång till vårt magasinarkiv
  • Nyhetsbrev direkt till din inbox
Se alla våra erbjudanden

Publicerad:

Uppdaterad:

Läs vidare inom Fördjupning

  • Konservatismen spirar i Frankrike

    Tomas Lindbom

  • Sverige – ett verktyg under Vietnamkriget

    Perry Johansson

  • Sverige har sedan länge haft maffia

    Louise Brown

  • Korruption är ett globalt hot

    Torbjörn Elensky

  • Därför ville ingen studera korruption

    Bo Rothstein

  • Skolan lär inte barn att läsa och skriva

    Filippa Mannerheim