Från Paris till Venus

Målning av Laurencin 1924–25. FOTO: ALAMY

Trots att hon hyllades i Paris under det glada 1920-talet och rörde sig i kretsarna kring Picasso och Braque är den franska konstnären Marie Laurencin (1883–1956) lite bortglömd.

Men det har Kajsa Andersson, översättare och docent i franska, tagit som sin uppgift att ändra på. Marie Laurencin – i liv och konst kan både läsas som en biografi och som en spännande skildring av det franska konstlivet under 1900-talets början. Var det alltid en ­belle époque?

År 1931 publicerade den franska tidskriften Vu en artikel under rubriken Les trois femmes les plus célèbres de France­ (”De tre mest berömda kvinnorna i Frankrike”). Där figurerade Laurencin ihop med författarna Colette och Anna de Noailles. En rolig detalj i sammanhanget är att Laurencin uppvaktade Colette med en tavla som föreställde en liten flicka. Hon fick därefter svar på det blå brevpapper som var så signifikativt för Colette: ”Kära Marie Laurencin […] För mig är det en stor ära, som man säger här, att ha henne hos mig. Hädanefter lämnar hon mig inte för längre tid än det tar att rama in henne.”

Det finns mycket ensamhet i Laurencins liv och verk. När hon saknade sina släktingar och vänner målade hon dem.

Hennes konsthandlare, Paul Rosenberg, ställde ut hennes verk sida vid sida med storheterna Braque, Matisse och Picasso. Laurencin har själv beskrivit mötet med Braque och jämfört honom med ett nobelt djur – en lyrisk sanktbernhardshund – ”begåvad med såväl ett robust yttre som ett ädelt inre”. En vacker, lite udda personbeskrivning kan tyckas!

Udda tycks också Laurencin ha varit. Men man fängslas av hennes egenartade porträttmålningar. Skulptören Rodin har sagt att hon är ”en konstnär som utmärker sig – hon vet vad grace­ är”.

Kanske är det tack vare det graciösa som hon blivit så uppskattad i Japan? Där öppnades 1983 ett helt museum,­ Musée Marie Laurencin, för hennes konst. Men på grund av ekonomiska bekymmer efter tsunamin 2011 tvingades ägarna sälja. Så nu dyker hennes konstverk istället upp på tillfälliga utställningar såväl i Japan som i andra delar av världen. I Sverige finns några målningar av Laurencin på Moderna museet i Stockholm och Göteborgs konstmuseum.

Med tanke på att Marie Laurencin till och med har fått en krater på Venus uppkallad efter sig är det förvånande att Kajsa Anderssons färgstarka biografi faktiskt är den första längre presentationen av henne på svenska.

MARIE LAURENCIN
I LIV OCH KONST
KAJSA ANDERSSON
On Line förlag

Katarina O'Nils Franke

Redaktionssekreterare i Axess.

Mer från Katarina O'Nils Franke

Läs vidare