Låt oss skåla för gårdsförsäljning!
Varför klamrar vi oss krampaktigt fast vid Systembolaget? Finland är ett utmärkt exempel på att man både kan äta kakan – införa gårdsförsäljning – och samtidigt ha monopolet kvar.
Mikrobryggerier, vingårdar och destillerier är något som lockar både svenska och utländska turister och möjliggör företagsamhet runtom i landet. Men när en besökare vill köpa med sig en souvenirflaska hem måste man vända sig till Systembolaget. Det blir väldigt stelbent och märkligt. Utländska turister har sällan tid eller möjlighet att gå till Systembolagets sortiment för detta utan struntar då istället i köpet.
Här på morgonen möttes Timbros vd Benjamin Dousa och Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg i en debatt i TV4 om gårdsförsäljning. Lindberg menar att vi hotar monopolets ställning om vi inför gårdsförsäljning. Men varför det?
Precis som Dousa säger är Sverige extrem-försiktiga. Vi är det enda EU-landet som inte tillåter gårdsförsäljning. Finland har haft gårdsförsäljning sedan 1995 och ändå har de kvar monopolet och Alko (Systembolagets finska motsvarighet).
Finland imponerar gång på gång genom en god beredskap, initiativet till Nato-medlemskap och en vettigare kärnkraftspolitik än Sverige fört. Återigen ligger Sverige efter vårt mindre men piggare grannland – och argumentet är alltså att vi är rädda att förlora kontrollen. Har Finland gjort det genom sin gårdsförsäljning?
”De som köper är främst turister och personer som vill ha med sig något hem, eller en present. Jag har aldrig fått en indikation på att någon skulle ha alkoholproblem som kommer hit och köper.”
Det säger Jenny Björklund i en intervju med Sveriges Radio. Hon driver ett bryggeri som säljer vin på Åland i Finland. Och det finns regler – det är inte som om spriten plötsligt flödar och drabbar gemene man med olycka.
”Vi får inte sälja klockan 12 på natten. Vi får sälja från nio på morgonen till nio på kvällen. Det finns en åldersgräns också.”
Det är hög tid att Sverige inför gårdsförsäljning så att våra destillerier, vingårdar och mikrobryggerier får lov att sälja sina souvenirflaskor och kunna fortsätta att driva sin verksamhet. Låt oss – än en gång – följa Finlands goda exempel och gynna turismen såväl som företagsamheten i hela Sverige.
Redaktionssekreterare i Axess.