En förtroendefråga

Varje år komponerar de tre public service-bolagen ihop var sin egen granskning av hur de uppfyllt sitt uppdrag från kulturdepartementet. Det mäts, vägs och utvärderas i redovisningarna. Allt från jämställdhet, musikmix, sändningsort och minoritetsspråk sätts det siffror på och tack vare bolagens enastående skicklighet överträffas alltid målen med en aptitlig marginal. Ett exempel är att Sveriges Radio åläggs att producera minst 55 procent av sina rikssändningar utanför Stockholm och förra året landade andelen på… 55,2 procent!

Och som ofta när gamla stötar ges tillfälle att hålla tal över sin egen förträfflighet brukar det bli långrandigt (redovisningarna är totalt över 300 sidor) och navelskådande. Det som är intressantast brukar vara det som sägs me...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Läs vidare