Kyrkan styrs av studentvänstern
Man återfinner nämligen en stor del av Svenska kyrkans makthavare i denna kristna vänsterrörelse. Nuvarande och tidigare biskopar och ärkebiskopar, dagens ledamöter av Svenska kyrkans läronämnd, tongivande opinionsbildare och prästutbildare.
Det finns rapporter om kyrkan och DDR, och snart sagt varje revolutionär grupp runt jordklotet. Här uttrycks uppfattningar som att fler dödas i antikommunismens namn än i kommunismens och att det kinesiska samhället är mer kristet än det västerländska.
Myten om ”sionisternas” världsherravälde är återkommande. När Radionämnden fällde ett tv-program om Palestina 1980 för en ensidigt negativ bild av Israel skrev KRISS protestbrev till nämnden. I Kristet Forum publicerades också ett uttalande av PLO som dömde ut nämndens beslut.
Man skulle kunna ta det för ungdomlig naivitet, om det inte vore för detta med makten. För det är i denna mylla som dagens kyrkliga makthavare vuxit – och vissa frågor driver man fortfarande.
När flera biskopar undertecknar debattartiklar till stöd för Ship to Gaza ska vi alltså komma ihåg att deras engagemang formades i en tid då PLO inte ens hade erkänt staten Israels rätt att existera.
Det är således ingen slump att Svenska kyrkan har en enögd syn på Israel–Palestinakonflikten och återkommande uppmanar till sanktioner och bojkotter av Israel, eller som man skriver: ”varor från de ockuperade områdena”. Red ut det vid en fruktdisk.
Skälet för enögdheten är att en tongivande åsiktsbildning har makt att föra just denna kamp och får många med sig. Tonläget har höjts sedan Svenska kyrkan 2012 gav det så kallade Kairosdokumentet, ett 20-sidigt upprop undertecknat av palestinska kyrkoledare, ett slags officiell status genom beslut i kyrkomötet.
Dokumentet tar sin utgångspunkt i det lidande människor drabbas av genom konflikten. Men tittar man på vad som formuleras vid sidan av detta blir texten djupt problematisk. Israel beskrivs som en rasistisk stat, en apartheidstat. Omvärlden uppmanas införa bojkotter och sanktioner mot Israel vad gäller allt från värdepapper till varor. Palestinsk terrorism mot civila trivialiseras och kallas motstånd.
Samma aktivistiska eufemism gjorde KG Hammar när han medverkade i en kväll för Gaza 2010. Man kan förstå att ”några bland Gazas befolkning i frustration skickar iväg några raketer”, sade han. I själva verket sändes många tusentals raketer.
Populärt
Amnesty har blivit en aktivistklubb
Den tidigare så ansedda människorättsorganisationen har övergett sina ideal och ideologiserats, skriver Bengt G Nilsson.
”Väst ville kompensera det man begått mot judarnas rätt i Europa”, skriver kyrkoledarna. Det är Förintelsen som här omskrivs som ett brott mot ”judarnas rätt”. Man menar sig ha mött ”rasistiskt åtskiljande (=apartheid) sedan mer än sex decennier”, alltså sedan staten Israel bildades.
Konflikten i Mellanöstern är en av världens mest infekterade och svårlösta. Under sin julkampanj 2013 uppmanade Svenska kyrkan ånyo till sanktioner, i linje med Kairosdokumentet. Kyrkans utrikespolitiska utspel är bekymmersamma. Att man för två år sedan dessutom gav specialstatus till detta dokument, som innehåller retoriska figurer och formuleringar som faller in under FN:s definition av hur antisemitism kan uttryckas i modern tid, är inte bara bekymmersamt utan obehagligt.
Teologie doktor och skribent.