Mediemarken skälver

Hett om öronen: Facebooks Mark Zuckerberg. FOTO: GEORGE FREY / GETTY IMAGES

Google, Facebook och andra stora teknikföretag har börjat agera mot lögner och manipulationer på sina plattformar. Ett nytt medielandskap öppnar sig där frustrerade republikaner och Trumpväljare söker sig bort från Fox News till andra aktörer.

I den republikanska analysen av valet 2020 har Facebook och Google gått för hårt fram för att göra sina plattformar politiskt rumsrena och därmed strypt de republikanska rösterna. Efter stormningen av Kapitolium i början av januari pressades även andra teknikföretag hårt av anställda och annonsörer. Twitter stängde ned Donald Trumps konto, och appen Parler, en grovkornig trumpvänlig Twitterkopia, slängdes ut av Apple, Google och Amazon. Teknikbolagens tyranni – hävdar kritikerna.

För att få reellt politiskt inflytande, krävs tillgång till vad sociologen och Svenska Dagbladets tidigare chefredaktör Hans L Zetterberg kallar ”den centrala zonen”: miljön där ledande företrädare för statskonst, näringsliv, vetenskap, religion, konst och etik möts och gemensamma föreställningar tar form. Det är där det går att forma ”vad som är möjligt att framföra som politisk idé”.

Medier är en av huvudgatorna in i den centrala zonen, men deras roll som grindvakt har försvagats. Journalistik och redaktioner är förstås avgörande för att avslöja det som inte är tänkt att avslöjas, men för att nå ut måste de ha tillgång till teknikföretagens serverhallar, kablar och plattformar. Amazon har världens största serverhall och har städat ut misshagliga åsikter (inte minst mycket öppet nazistiska sajter). Mobilappar som bannas från Apple eller Google blir aldrig använda av massorna (vilket hände appen Parler). Den som inte har tillgång till tekniken har inte heller någon plats i den centrala zonen. Den senaste utvecklingen i USA visar att den centrala zonen också består av tekniken.

”Det är inte helt långsökt att se framför sig en webb-tv-kanal med månadsabonnemang som riktar in sig på alla missnöjda Fox TV-tittare.”

En av de som förstått det är republikanske senatorn Josh Hawley, som i vår ger ut boken Tyranny of Big Tech. Den blev ­stoppad av förlaget efter att Hawley stöttat stormningen av Kapitolium, men kommer trots allt ut på ett mindre förlag. Hawley menar i förhandsutdrag att de stora plattformarna kan avgöra val, förbjuda obekväma politiska åsikter, muta politiker med miljontals dollar, och göra barn skärmberoende. Han kallar dem ”den moderna tidens rövarbaroner” och jämför dem med 1800-talets förlagor Rockefeller, Vanderbilt och Carnegie.

Hawley skjuter in sig på de fem stora teknikföretagen, populärt ihopbuntade som FAANG: Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google. Den som är portad av dem får onekligen svårt att nå ut. Vägen till etablissemanget och den centrala zonen går via FAANG. Hur dessa teknikföretag agerar och regleras är alltså av stor betydelse.

Det kräver en delikat balansakt. Å ena sidan att skapa en familjevänlig miljö utan alltför mycket konflikter, å andra sidan att inte avskräcka den halva av USA som röstade på Trump. Avstängningen av Trump från Twitter är en stark signal, men också ett beslut fattat i affekt efter hans lögner om valfusk och stormningen av Kapitolium.­ Facebook, Google och de andra kommer inte att slänga ut alla republikaner, men de kommer att förbli hårda mot dem som ljuger och konspirerar.

Det ger frodig mylla för ett nytt medielandskap i USA fram till nästa val som kommer att delas upp i två spelplaner. På den ena befinner sig eliten och etablissemanget allt från New York Times och CNN till Facebook och Fox News. De står stadigt med sina stora redaktioner och resurser. De färdas på breda allfartsvägar – godkända av teknikföretagen.

Men en andra spelplan behöver uppstå för att ta hand om alla frustrerade Trumpväljare och republikaner. Som en väljare sade efter valförlusten: ”Fox News has officially joined the corrupt media.” Ja, här finns utrymme för medieaktörer som tevekanalerna Newsmax, en högljuddare variant­ av Fox News, och den konspirationsteoretiska OANN. Men också för radiopratare, poddare och förstås någonstans Donald Trump själv.

Många tror att han kommer att lansera en egen medieplattform, inte minst efter att ha stängts av från flera sociala plattformar. Trump har tillgång till ett av USA:s största databaser av fans med både mejladresser och telefonnummer. Det är inte helt långsökt att se framför sig en webb-tv-kanal med månadsabonnemang som riktar in sig på alla missnöjda Fox TV-tittare. Tittarflykten visar att det finns en marknad som är både argare och mer höger än Fox News.

Det går också att tänka sig en Trumpbaserad allians med en befintlig aktör som Newsmax (även om Trump inte direkt är känd för att vara en lagbyggare). Men en alternativ plattform kan inte bli alltför galen och blodtörstig – då försvinner annonsörerna, teknikföretagen stänger ned och vägen ut blir smal.

Populärt

Det löser sig inte

New Public Management lär oss att misstro allt och alla. Men varför ska vid då sätta vår lit till dess modell?

I länder som Brasilien och Ryssland där teknikföretagen redan begränsats har nya krypterade sätt att sprida information uppstått. Bland annat i form av pyramidspel av Whatsapp-grupper där varje gruppmedlem i sin tur skickar vidare informationen till nästa grupp. Det får artiklar och nyheter att färdas snabbt utan att de kan kontrolleras, modereras eller stoppas av teknikföretag eller regimer.

Det kan mycket väl bli en livskraftig modell för att bygga opposition och mobilisera kärnväljare. Så har revoltörer i arab­länder och i Ryssland skakat om sina regimer.

Men att bli reducerad till ett kedjebrev i Whatsapp-grupper är knappast den framtid som Republikanska partiet såg framför sig efter Trump. Det är heller inte vägen in i den centrala zonen, vägen dit kräver teknikföretagens gunst.

Om Fox News lyckas övertyga de besvikna att de fortsatt kommer att vara en nagel i ögat på det liberala etablissemanget har de goda utsikter att fortsätta att vara USA:s viktigaste tv-kanal. Frågan är bara om de lyckas tämja Trump, eller om de får klara sig utan honom – och om Trump klarar sig utan Fox News.

Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Mer från Olle Lidbom

Läs vidare