När känslorna tar över

Den nya sajten omtalat.nu är Expressens försök till klickjournalistik à la Buzzfeed och Upworthy. Det amerikanska företaget Buzzfeed är klickjournalistikens fixstjärna. Det startades 2006 i New York av Jonah Peretti (som även var en av grundarna till Huffington Post) som ett försök att analysera vad som var populärt på internet, ja, vad som var viralt. Och det som började som en experimentverkstad har idag växt till ett globalt företag med 400 anställda över hela världen.

Grunden till framgången är rubrikerna i Facebook- och Twitterflödet som ”13 People You Won’t Believe Actually Exist” eller ”21 Snoozing Koalas You Want to Snuggle with Right Now”. Buzzfeed har idag i runda tal 150 miljoner unika besökare varje månad.

Upworthy startades 2012 av Eli Pariser, vänsteraktivist och tidigare chef f...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera

Läs vidare