Tyckonomin går på högvarv

Ordsammansättningen är, tror jag, en lek som går ut på att tyckandet har sin egen ekonomi. I så fall måste förfallet vara tidningsägarnas och -redaktionernas fel. Dessa påstås jaga klick på sociala medier för att kunna driva upp annonspriserna.

Det som sker är då att tidningarna drar nytta av att kunna visa annonsörerna exakt hur välbesökta deras hemsidor faktiskt är. I det enskilda fallet kan man också fastställa hur många som egentligen läser en viss text. Vissa skribenter blir mer lästa än andra. De får och behåller sina uppdrag.

Ett slags maniskt, kallsvettigt resultatsackord, med andra ord, av det slag som kan ge författare impulsen att skriva hela dystopier. Förflackningen! Fördumningen! Förslappningen! Det är säkert grymt mot skribenterna också, på ungef&au...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Om skribenten

Journalist och författare.

Läs vidare