Så slapp vi undan bilbristen

Med rekordåren kom genombrottet för massbilismen i Sverige. Antalet registrerade personbilar ökade mellan 1950 och 1970 från 250 000 till 2,3 miljoner. Men ännu 20 år efter krigsslutet fanns en utbredd bostadsnöd med många trånga och omoderna lägenheter och på en del håll även en skriande bostadsbrist. Problemen berodde inte på att politiker skulle ha nedprioriterat bostadsfrågorna. Tvärtom. År 1947 ålades kommunerna ansvar för att sörja för en tillfredsställande tillgång på fullvärdiga bostäder. Den ”tillfälliga” hyresreglering som hade införts under kriget bibehölls för att hålla hyresnivåerna nere. Priset på bostadsrätter var reglerat fram till 1968.

En avgörande orsak till den bostadsbrist som Sverige har brottats med i decennier är att Sverige...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Anders Johnson

Skriftställare och näringslivshistoriker.

Läs vidare